Hong Kong, the smog city :-) - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Mirjam Welbergen - WaarBenJij.nu Hong Kong, the smog city :-) - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Mirjam Welbergen - WaarBenJij.nu

Hong Kong, the smog city :-)

Door: Mirjam Welbergen

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

03 Oktober 2012 | Hong Kong, Hong Kong

Lieve allemaal,

Alvast bedankt voor al jullie leuke berichtjes!
Op dit moment zitten we in een internet cafe in Chunking Mansion. We beleven de 3e en laatste dag. Over een aantal uur vliegen we door naar Nieuw-Zeeland. Hopelijk kunnen onze longen daar weer flink zuiveren, want pfhoeh al die smog is vast niet heel gezond. Het is hier ook super lekker weer! We lopen heerlijk in korte broek en hempje. Helaas is de sky line elke dag in een waas gehuld.

Onze reis is super snel en goed verlopen! Ik heb nog nooit zo'n goede landing gehad. Het was een klein plofje en hop veilig op de grond. Helaas hebben we beiden geen oog dicht gedaan, maar ach genoeg energie over nu we daadwerkelijk op Hong Kongse bodem staan. Alles ging zo super makkelijk. De douane zette een 'mooie' stempel in mn paspoort, de koffers lagen al op ons te wachten, de airport express trein was goed aangegeven, het kaartje was zo gekocht en de Hong Kongse dollars vlogen de pin automaat uit :) Eenmaal in Hong Kong central moesten we een taxi verder pakken naar Bonham Strand. We mochten deze 3 dagen namelijk logeren bij een nichtje (Femke) van mijn tante. Super relaxed! In de wijk Soho/Sheung Wan. De taxi chauffeur zette ons af, dus wij het gebouw in. Helaas deed er niemand open toen we aanbelden, maar gelukkig kwam er een postbode die de hoofddeur voor ons opende. Op naar de 4e verdieping en daar opnieuw aangebeld. Er deed ineens een Chinese vrouw open... Ik was nog even in de waan dat het misschien de schoonmaakster van Femke zou zijn. Maar het was een doodgewone inwoner van dat gebouw, haha. We stonden verkeerd!!! Ze heeft ons vriendelijk uitgelegd dat we bij Bonham road afgezet zijn ipv strand... In Chinees schrift heeft ze voor ons opgeschreven waar we wel moesten zijn om aan de taxi chauffeur te laten zien. We hebben ons 10x geexcusseerd dat we haar wakker gemaakt hadden en zijn vrolijk aan ons vervolg begonnen. Het ging ook allemaal een beetje te makkelijk :)
Bij het appartement van Femke aangekomen deed er een vriend van Femke open. Hij had ook een aantal nachten daar gebivakeerd. Even kennis gemaakt, wat gepraat en nog 2 uurtjes op bed gaan liggen.

Dag 1 zijn we naar de Victoria Peak geweest. We kunnen vanaf het appartement de straat uitlopen en dan komen we al bij een soort trammetjes die ons voor 2,30 dollar (20 cent) verder brengt naar alle pieren. Bij Victoria Peak reden we helaas helemaal met de bus omhoog, want er was ook een treintje die steil omhoog ging. De attractie van de Victoria Peak. Even genoten van het mooie uitzicht over de stad en daarna uiteraard wel met het treintje (steil!) naar beneden. Hierna zijn we naar de Symphony of lights geweest. Haleluja, wat een mensen!!! We hebben de 'pech' dat het een nationale feestdag is en holiday week. Dit betekent dat alles wat duurder is en er super veel mensen zijn. Toch even genoten van het schouwspel van de lichten uit alle hoge gebouwen en daarna een eettentje opgezocht. Het vuurwerk maar overgeslagen, want het was gewoon te druk.

Dag 2 zijn we naar het eiland Lantau geweest. Een ferry bracht ons in 35 minuten. We doen eigenlijk veel met de ferry, want Hong Kong bestaat uit veel eilandjes. We hoorden dat deze dag 2 ferry's gezonken zijn? Niks van meegekregen, alleen wat beelden op tv gezien.
Op Lantau zijn we aan een hike begonnen. Wij als echte backpackers. Een heerlijk Chinees gevoel met allerlei Chinese vlaggen, tekens, bamboe, Chinese mensen, natuur, bergen en een dikke omweg richting de Silvermine falls (tsja, we moeten nog even inkomen als backpackers he) Bij de waterval even over de stenen heen geklauterd en gerelaxed. Nog even een grot bekeken (gewoon een hol in een berg) en de terug weg wel goed gedaan :) Aan het strand een lunch genomen bij zeer onvriendelijke Chinezen (de rest van de bevolking is overigens erg vriendelijk!!) Ze konden geen Engels, handen en voeten snapten ze niet, dus toen moest ik maar meelopen naar binnen om het uit te leggen aan de chef? Haha. Uiteindelijk best lekker gegeten.
En toen.. Naar het hoogtepunt tot noch toe van de reis. Met de bus naar Big Boeddha! Wauw, wauw, wauw. Deze Buddha is ongeveer 34 meter hoog op een berg. Adembenemend, een lange trap omhoog, veel wierrook, mooie foto's gemaakt en nog even wat tempeltjes in geweest. Dat Hindoeisme trekt me toch altijd heel erg aan, net als al die Buddha's. Foto's zeggen meer, maar helaas kan nog niks laten zien, zoek maar op via google :)
's Avonds wat gegeten bij een Chinees restaurant. We werden gedwongen met stokjes te eten, want bestek kenden ze niet. Nou Mirjam en stokjes gaat niet helemaal samen. Hoe kun je ooit rijst eten met stokjes? Het is ons nog uitgelegd, maar tsja eens een klungel met eten, blijft altijd een klungel met eten :) Het was overigens wel lekker Chinees voedsel. Vertel me niet wat er allemaal door heen zat, want dat zorgt waarschijnlijk voor kots neigingen :)

Dag 3 zijn we nu. We zitten nu in de wijk Kow Loon / Tsim Sha Tsui in Chunking Mansion. We zijn net de Avenue of stars over geweest en een mooie foto gemaakt met de hand afdrukken van Jacky Chen :) Ook werden wij nog even op de foto gevraagd door een stel Chinezen. We hebben ze gewillig laten begaan. Zometeen nog even op zoek naar wat souvenirs, want een koelkast magneet van Hong Kong kan natuurlijk niet ontbreken in mijn appartement!! En dan rond 17 uur lokale tijd richting het vliegveld, zodat we om 21 uur verder vliegen met een 10 uur durende vlucht naar Auckland. Spanning en Sensatie!!! Hoe zou die (kleine) camper ons bevallen, nu we de beschikking hebben over een appartementje met een eigen douche en slaapkamertje.

Hopelijk gaat het bij jullie ook allemaal goed en gebeuren er niet al te spectaculaire dingen zonder mijn bijzijn :P

Liefs vanuit Hong Kong, ook van Lisette!

• 03 Oktober 2012 - 07:47

Lisette:

Whoehoeijjj!!!

p.s. wel graag achter mij aanlopen als we bij de GOEDE bushalte zijn;)

• 03 Oktober 2012 - 09:40

Gerrit Welbergen:

Ik zag beelden van gezonken ferry's, zie jou voor de verkeerde wolkenkrabber staan en zie jullie straks op het verkeerde eiland landen. Toch blijkt uit jouw verhaal dat jullie in korte tijd veel gezien en ook genoten hebben. Blij dat het goed gaat. Veel plezier en een goede vlucht voor straks. We wachten met spanning op de volgende aflevering. Groet aan Lisette.

Pa en Ma

• 03 Oktober 2012 - 10:03

Marijke:

Je bent je vakantie wel goed begonnen, om voor de verkeerde deur te staan. Ik zie je al staan ohoh dit gaat niet goed.
    Leuk om te lezen hoe jullie het hebben.
    Geniet er lekker van.
    Gr Marijke

• 03 Oktober 2012 - 10:41

Trudy:

Hoi Mirjam, wat hebben jullie al veel mooie dingen gezien en meegemaakt!
    Heel leuk om te lezen! Een goede vlucht naar Niieuw Zeeland, ik ben benieuwd of jullie de kiwivogel zullen zien (en fotograferen natuurlijk!)
    x Trudy

• 03 Oktober 2012 - 10:46

Quivera:

Haaai Mirrie,

Och jeetje alweer heel veel meegemaakt in deze eerste paar dagen. Haha zie jullie zo staan bij de verkeerde deur. En wat super dat jullie bij Femke kunnen logeren (wist niet dat je een bekende daar had, dat heb je nog eens goed geregeld). Fijn dat de reis zo goed en voorspoedig is gegaan. Ben benieuwd naar jullie verhalen vanuit de camper;) Genietse!

xxx Quivera

• 03 Oktober 2012 - 11:46

Geke:

Hoi Mirjam,

Wat geweldig al weer om te horen wat je in die paar dagen al weer hebt beleefd.
    Ik heb dit bericht maar even doorgestuurd naar mijn zus.
    Geniet verder en we zien weer uit naar je volgende verslag.

liefs en groetjes

Geke en Geert

• 03 Oktober 2012 - 11:48

Carla:

Hee!! Wat leuk om te lezen allemaal zeg!!! veel plezier!! groetjes Carla.

• 03 Oktober 2012 - 12:22

Rob:

Mirjam:D

Leuk verslag! Lopen ze daar met mondkapjes dan?:p
    Dat doen de Aziaten in Giethoorn namelijk nog steeds:P
    Heel veel plezier nog in Hong Kong en een goede voortzetting vd reis!

Gr. Rob

• 03 Oktober 2012 - 14:30

Karin:

Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Geniet er nog van!

Verheug me al op jullie verdere reisverslagen.

Groetjes Karin

• 03 Oktober 2012 - 15:58

Trudy:

Hoi girls, terwijl jullie hoog boven in de lucht op weg zijn naar Nieuw Zeeland, zitten de moeders aan de thee in Nijeveen. We zijn blij dat jullie zo genoten hebben in Hong Kong, nu op naar de camper voor een nieuw avontuur.......remember ...........links rijden!!
    Bye,bye, zwaai, zwaai van Mother C and Mother T.

• 03 Oktober 2012 - 18:16

Corine:

Hee lieve Mir!!

Fijn om te horen dat alles goed is!!:)
    Wat een dingen beleef je zo al niet in die paar dagen hè!?
    En wat heerlijk dat t daar mooi weer en warm:) hier is t lekker herfstweer:(
    Ben zoo benieuwd hoe jullie camper is:)

Goede reis naar NZ!!

Xxxxx Corine

• 03 Oktober 2012 - 21:05

Henny:

He Mirjam,

Wat leuk dat we je weer kunnen volgen op je reizen, ben heel benieuwd naar jullie camper-avontuur.
    Een hele goede vlucht gewenst, veel plezier in Nieuw- Zeeland.

groetjes, je familie uit Klazienaveen

• 06 Oktober 2012 - 15:03

Evelien:

He mir! Wat een mooi begin van jullie reis! Jullie hebben al veel leuke dingen meegemaakt!
    Ik ben benieuwd wat jullie nog meer gaan zien en beleven.