Bula, Bula, Bula!!! - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Mirjam Welbergen - WaarBenJij.nu Bula, Bula, Bula!!! - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Mirjam Welbergen - WaarBenJij.nu

Bula, Bula, Bula!!!

Door: Mirjam Welbergen

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

05 November 2012 | Fiji, Nadi

Bula everyone!

Het woord Bula zit inmiddels zo ingebakken in mijn systeem dat ik er niet zo 1,2,3 vanaf ga komen ben ik bang. Iedereen roept het hier op Fiji uitbundig!

Tijd voor een nieuw reisverslag, want het eind van Nieuw-Zeeland is nog niet eens verteld, alhoewel dat ook alweer mijlenver weg lijkt!

Ik was gebleven bij de zaterdag 27-10. Deze dag was qua weer horrible. Regen, regen en nog meer keiharde regen. We zaten opgesloten in onze space ship. Gelukkig uiteindelijk een leuke dag, want we hebben ons de middag knus vermaakt met allerlei afleveringen van gtst. Lekker lui!
De volgende dag op zondag gelukkig een stuk beter weer. Aangezien we in de stromende regen niet naar de pancake rocks wilden gaan, zijn we nu nog een stukje teruggereden vanuit Westport om dit natuurverschijnsel te bewonderen. Het zag er wel mooi uit, maar eerlijk gezegd was het ook een beetje; been there, done that! Foto's en weer verder ;)
Hierna zijn we doorgereden richting de camping in Richmond, dichtbij Nelson. Onderweg kwamen we langs de langste swingbridge van Nieuw-Zeeland; Buller Gorge Swingbridge. Natuurlijk moesten wij daar ook even overheen lopen! Nou... Met zo'n kolkende rivier onder je, slik je wel een paar keer en heb je je fingers crossed dat dat wiebelige ding je houdt. Met een tegenligger moest je zelfs helemaal tegen het touw aan gaan staan om de ander te laten passeren. Brr. Ik was blij dat ik heelhuids aan de overkant kwam en even later ook weer terug :) Toch weer een leuke ervaring rijker!

De laatste dagen (op een moment in Kaikoura na) hebben we super mooi weer gehad in Nieuw-Zeeland. Dit betekende dat het kamperen een stuk makkelijker werd en we er (nog meer) lol in kregen. We konden buiten ontbijten, lunchen en avondeten. Wat een genot in de felle lente zon!!

De maandag zijn we vanaf de camping in Motueka naar het Abel Tasman park gegaan. We hebben een stuk van de beroemde Coastal Track gelopen, die normaal gesproken 2/3 dagen duurt. We moesten eerst met een water taxi naar het punt Anchorage toe varen. Dit was nog een hele belevenis, want we gingen vanaf het kantoor met de watertaxi op een trailer achter de trekker door het dorpje naar het water. Wij al in de watertaxi achter de trekker aan. Prachtig. Het Abel Tasman NP hebben we met veel zon mogen zien. Super mooi! Gouden stranden, mooi water... We zijn van Anchorage terug gelopen naar het begin punt. Dit heeft ons 14km gekost, een paar stijve benen en fysieke bezigheid ;-) Het was een mooie route langs (verlaten)strandjes en door het bergachtige bos.

De volgende dag zijn we richting Picton gereden. Best gek, want dat is het punt dat we met de boot aankwamen vanaf het noorder eiland. We zijn het rondje rond! Ondertussen nog wel bij Nelson gestopt om daar nog even wat te shoppen en in de middag heerlijk in een park eindelijk in een goed boek te beginnen. Ik had tot dan toe nog niks van mijn boeken gelezen, no time! Haha. Als de zon schijnt is zo ongeveer alles leuk en heerlijk om te doen :) In picton hebben we overnacht en tralalaa de volgende dag Kaikoura met de Whale watch die gelukkig door ging! De zee was wel wat ruig en er hing een vreemde mist over het water en er was een warning voor sea sickness. Ach, pilletje erin en gaan! Helaas dacht ik daar een dik uur later wel anders over. Er waren vele mensen die het kotszakje moesten gebruiken en helaas hoorde ik daar uiteindelijk ook bij. Ik kan ook geen vakantie door komen zonder wagenziek, zeeziek of vliegziek te worden. Het is me wat, ik moet er wat voor over hebben ;-)
Anyway. We zijn wel beloond met 2 walvissen! Echter lagen die Sperm whales 10 minuten op het wateroppervlak en deden ze helemaal niks. Je zag alleen een zeer groot lijf drijven. Toen riep de gids op een gegeven moment; camera's ready!! En toen ging dat enorme lijf met de grote vin onder water om daar maximaal 45 minuten te verblijven. Wel een heel mooi gezicht die grote vin die dan de zee induikt! Want het is zeker een groot beest. Na 45 minuten zagen we de tweede. Het is me onduidelijk of dit dezelfde was, maar we hebben dus daadwerkelijk dobberend op de ruige zee 45 minuten gewacht op het tweede moment met de vin. Het was mooi, maar de volgende keer blijf ik toch liever aan de waterkant.
Er zaten trouwens ook erg veel Nederlanders op de boot. Later ook op de camping. Toch wel weer leuk om hun te spreken en gewoon in het moeder taaltje allerlei dingen uit te kunnen wisselen.

Dag dag erna kwam dan het moment van onze laatste dag in Nieuw- Zeeland. We zijn van Kaikoura naar Christchurch gereden, want onze laatste nacht zou op de Top 10 camping van Christchurch zijn, again! We zijn eerst langs de Re-Start shops gegaan in Christchurch. Aangezien door de aardbeving heel veel winkels zijn verwoest en het shopping center niet meer bereikbaar is op dit moment, hebben ze ergens verder op allemaal kleurrijke containers neergezet en daar zijn een aantal winkels ingekomen. Het ziet er erg gezellig uit en de mensen zijn er vrolijk. De laatste souveniertjes binnen gehaald en de laatste avond uit eten geweest met onze 'laatste' Nieuw-Zeelandse dollars. 's Avonds ook nog even een instructie filmpje gemaakt van hoe we de auto omturnen tot slaapcampertje. Niet te geloven dat we dit vier weken volgehouden hebben. Ik mis hem zelfs! :)

Toen was het dus vrijdag. Vroeg op, want onze vlucht vertrok om 11 uur richting Auckland. 1:20 uur vliegen en een dik uur later vlogen we van Auckland naar Nadi. We dachten dat ze wel rekening met ons zouden houden om op tijd voor de vlucht naar Nadi te zijn, but nothing! We moesten alles zelf uitdokteren, stress doorstaan en net op tijd de gate binnen lopen! Zo, al die douanes en ook nog de 'bio douane' door kost toch altijd meer tijd dan je van te voren denkt. But we made it! :)

Fiji, Fiji! Here we are. We love the sunshine veryyy much. En Bula. It's al the time; FIJI TIME! Haha, dat betekent; niks gaat hier snel, alles op hun eigen tempo en fiji time means; mensen zijn nooit ergens op tijd. Wij als gehaaste Nederlanders zijn dus genoodzaakt ons aan te passen. De eerste avond hier in het hostel Smugglers Cove was erg gezellig. Er zijn een hoop mensen van onze leeftijd en we hadden dan ook best wat aanspraak. 's Avonds op het strand (ja we lopen de tuin uit van het hostel en komen op het strand uit :)) kwamen we een jongen uit Chili tegen. Hij heeft ons wel een uur aan de praat gehouden! We kwamen er niet meer vanaf. Gezellig was het al. Het grappige was dat we op een gegeven moment vroegen wat hij eigenlijk over Nederland weet. Hij noemde; (uiteraard) Amsterdam met red light district, bloemen, windmolens, molens en de dijk om de zee tegen te houden, omdat Nederland zo laag ligt. We hebben hem bijgeleerd over kaas, klompen en fietsen. Hij kon er niet bij met zijn hoofd dat klompen ook maar enigszins lekker lopen, wooden shoes, hmm. Wij hebben hem daarin gelijk gegeven, want ik kan daar ook niet bij! Uiteraard moesten we ook onze kennis over Chili vertellen.

De volgende dag op Fiji, afgelopen zaterdag. Hebben we een relax dagje gedaan. Lekker in de zon op het strand. Al een beetje verbranden, oeps.. We hadden ons nog zo goed ingesmeerd!!! En het was vooral bewolkt. Zonder bewolking is het trouwens ook niet uit te houden, dan verbrand je levend en het zeebriesje is ook erg aangenaam. Maar ojojjj ik zeg het niet snel, maar wat zijn we al bruin!!!! Nu niet denken dat ik bijna een neger ben, want dat heb ik niet in mijn genen zitten....

Gisteren zijn we met de boot naar Mana Island gevaren. Wij zitten helaas niet echt op een bounty strand, het is eigenlijk een beetje het strand van Zandtvoort :P en we willen de zee hier ook niet in, want het ziet er vies uit. Dat komt door een rivier die hier vlakbij loopt. Maar Mana Island. HET bounty strand waar we zo over gedroomd hebben! Wauw. Vanaf de boot zagen we natuurlijk al allerlei bounty strandjes. Onder andere het bounty strand waar de film Castaway opgenomen is en hier is ook ergens blue lagoon. Nou halen jullie die locaties maar eens in je hoofd, sluit je ogen en droom lekker verder. Jaja, voor ons is het realiteit!! Het was heerlijk. We zijn in een submarine geweest en hebben de mooiste vissen en zeesterren voorbij zien komen. Zelfs 2 haaien. Zo heel groot waren ze niet en ze lagen op de bodem van de zee. De vissen in allerlei soorten en maten en de mooiste kleuren! Wauw. Ook hebben we hier gesnorkeld. Zooo ook super mooie vissen, wat een ervaring! Toch krijg ik op de 1 of andere manier altijd zout binnen, hmm! Not. Kortom dit was een heeerlijke dag, maar te snel weer voorbij.

Vandaag weer een relax dag gehouden bij ons eigen strandje en om half 4 met de bus naar het centrum van Nadi gereden. Een bus die bij ons de APK niet meer zou halen en beboet zou worden als hij uberhaupt nog op de weg zou rijden. Eigenlijk heeft Fiji best wat weg van India. Veel zwerfhonden op de straat, armoedige huisjes, onafgemaakte dingen, de wegen slecht, links rijden. Het geeft mij echt het gevoel ergens anders dan NL te zijn in elk geval ;-) De bus had geen ramen en zat vol met Fiji mensen, prachtig! In het centrum best druk en allerlei geurtjes van kruiden etc. Wat souveniertjes geshopt en later uit eten geweest in de stad. Lekker hoor! Hm, ik zie mezelf al dikker zijn op de foto's, bah!
Ik prefereer thuis dan ook geen opmerkingen die zeggen dat ik dik geworden ben :P Maar ik hou dan ook wel weer van de waarheid ;)

Morgen gaan we nog richting een typisch Fiji dorp en een school bezoeken. Ook nog langs een waterval en ik geloof op een vlot varen!? We zullen het allemaal gaan zien! Dan woensdag nog een (meer)bruin wordend dagje en dan is het donderdag tijd om heel vroeg naar het vliegtuig te vertrekken. Denk rond 6 uur. Op naar Hong Kong, daar 9,5 uur wachten. We zitten er nu zwaar over na te denken om toch nog even Hong Kong in te gaan. Je komt er tenslotte niet elke dag ;-) Dan nog een vlucht van 13 uur terug naar Amsterdam. We hebben uitgerekend dat we van deur tot deur meer dan 36 uur onderweg zijn. Slik.

Nu ik eenmaal weet dat ik naar huis ga en vrijdag ochtend om 06:30am op Nederlandse bodem land heb ik daar ook wel weer zin in! Je leeft er toch altijd naar toe.
Voor dat ik echt weer NL bodem raak ga ik hier nog even flink genieten met Liesje Lies!

Ik hoop dat bij jullie ook alles goed is en ik straks duo penotti met jullie kan spelen :) Of is dat gemeen?

Heel erg veel liefs,
Mirjam

  • 05 November 2012 - 09:19

    Ina:

    Goh, Mirjam, ik zie dat ik een van de eersten ben die jullie verslag lees. In ieder geval de eerste die reageert. Ik kijk altijd 's morgens rond 9 uur even op mijn iPad naar binnengekomen mail. En ja hoor, ze komen net binnen de reisverslagen van jullie. We hebben herfstbuien vandaag dus geniet nog maar even van de zon. Gelukkig ontsnappen we in januari nog even van het kille en donkere Nederland. Nog veel plezier de komende dagen en een goede terugreis. En doe Lisette ook even de groeten van mij.

  • 05 November 2012 - 10:30

    Dineke:

    Heey Mir en Lies,

    Wat leuk om weer wat van jullie te horen. Ik zei gisteren al tegen Arjen dat het wel lang geleden was dat ik iets van jullie gehoord had. Dus ben blij dat er vanmorgen weer een leuk verhaal klaar stond om te lezen:).
    Het klinkt allemaal weer super mooi. Ik ben zo benieuwd naar al die foto's!! En dik zul jij niet zijn Mir!!
    Geniet nog van de laatste dagen! Ik moet nu opschieten, moet zo naar school!

    Goede reis terug straks en tot snel!

    xx Dien

  • 05 November 2012 - 10:30

    Dineke:

    Heey Mir en Lies,

    Wat leuk om weer wat van jullie te horen. Ik zei gisteren al tegen Arjen dat het wel lang geleden was dat ik iets van jullie gehoord had. Dus ben blij dat er vanmorgen weer een leuk verhaal klaar stond om te lezen:).
    Het klinkt allemaal weer super mooi. Ik ben zo benieuwd naar al die foto's!! En dik zul jij niet zijn Mir!!
    Geniet nog van de laatste dagen! Ik moet nu opschieten, moet zo naar school!

    Goede reis terug straks en tot snel!

    xx Dien

  • 05 November 2012 - 10:31

    Dineke:

    Oeps, nu staat het er 2 keer op! Ik was iets te ongeduldig. het duurde zo lang, waardoor ik nog maar een keer drukte :P.

  • 05 November 2012 - 11:00

    Quivera:

    Haaa Mirrie,

    Och och och! Ben je weer misselijk geworden op zee. Wat vervelend:(. OHHH wat klinkt dat heerlijk zeg, vooral blue lagoon. Gaan jullie dat ook nog zien? Ik moet elke keer zo lachen om je verhalen. Haha Mirjam die wat aangekomen is en verkleurd is (maar geen neger hoor) haha. Ben erg benieuwd naar jullie foto's. Genietse nog de laatste daagjes en hopelijk tot snel!!!

    xxxx Quivera

  • 05 November 2012 - 13:13

    Geke:

    Hoi Mirjam,
    Wat weer een prachtig reisverslag. Geeft een mooi beeld van wat jullie allemaal meemaken.
    Je moet er maar tijd voor hebben, maar dat lukt aardig zo te zien. Als je ooit nog eens wat anders (erbij) wilt gaan doen kun je misschien wel reisverhalen schrijfster worden. Haha!
    Nog een paar mooie dagen daar en goede reis naar huis en ja, die lange vlucht moet dan maar even.

    liefs en groetjes,


    Geke en Geert

  • 05 November 2012 - 15:26

    Merel:

    Hee meiden!

    Leuk bericht! Wat moet dat een overgang zijn van Nz naar Fiji, maar wel super leuk. Heerlijk dat jullie kunnen zonnebaden, zou ik ook wel willen! Geweldig dat jullie haaien en walvissen hebben gezien. Ik ben zooo benieuwd naar die foto's. Jullie lijken wel teamleden van national geographic, wat een droom!

    Tot snel, veel liefs en nog veel plezier de laatste dagen,
    xX Merel~


    p.s. Duo punotti kun je altijd met mij spelen haha.

  • 05 November 2012 - 16:21

    Trudy:

    Hoi Mirjam,
    Kan ook alleen jullie overkomen......"in een watertaxi, op een trailer achter een trekker, door een dorpje naar het water toe".......hoe krijg je t voor elkaar! Lijkt op een scene uit een James Bondfilm!! De submarine lijkt me geweldig, zo veel vissen en hele mooie kleuren!
    Nog een paar dagen op THE bounties Islands, dus volop in de zon!
    We zijn erg benieuwd naar de walvispictures, wat een avontuur en wat een uitdaging vooral voor iemand die snel wagen-, lucht- en zeeziek is! ;)
    We staan as vrijdag heeeeeel vroeg op ( lees: om 4 uur uit bed!) om jullie om 6.30 uur van Schiphol te halen. Wij zijn te herkennen aan onze witte huidjes en onze nog wittere :"welkom
    thuis spandoeken", je weet nooit of Joris Linsen in de buurt is met zijn filmploeg, ha, ha!!
    Mirjam en dochterlief een goede vlucht terug, see you in Amsterdam!!
    Trudy

  • 05 November 2012 - 20:47

    Henny:

    He Mirjam, wat weer een prachtig reisverslag, ik deel mijn mening met je andere tante, dat je altijd nog schrijfster van reisverhalen kan worden. Onvoorstelbaar wat je allemaal hebt meegemaakt,ben heel benieuwd naar de foto's .
    Geniet nog lekker van de zon en de laatste dagen op Fiji, en een hele goede terugreis gewenst, tot zondag!
    Groeten van je familie uit Klazienaveen

  • 06 November 2012 - 21:41

    Dian:

    Haaaaa nicht!!! Wauw elke keer als ik je verhalen lees , maakt me zo jaloers haha.
    Echt wat beleef jij toch weer veel mee (: ben zo ontzettend benieuwd naar je verhalen en foto's.
    Kan helaas niet a.s. zondag er zijn, maar laten we elkaar iig gauw zien, want wil graag jouw grote verhalen horen. Jij en bruin? oeiiiii dat kan dus ook nog wel .. gheghe.
    Nou tot gauw en geniet ze nog de laatste paar daagjes!! Liefs je nichtje

  • 06 November 2012 - 23:21

    Gerrit Welbergen:

    Hier eindelijk een reactie van pa. Beter laat dan nooit. Soms ben ik toch echt druk hoor. Nog even vlak voor onze nachtrust. Heb jouw verhaal op kantoor al wel gelezen en ook aan collega's laten lezen die daar weer gepaste en (ongepaste) opmerkingen over maken. Maar de meest gehoorde opmerking is wel dat men opvalt dat jullie allemachtig veel dingen ondernemen en wel het hele NZ van binnen en van buiten, onder water en op de top, hebben bekeken. Echte trekkers dus. Wat zal het weer saai worden als jullie in Meppel arriveren. Wij wachten hier in Meppel op jullie thuiskomst en zien uit naar de foto's. Ga op de terugreis niet te ver Hong Kong in en zorg dat je niet verdwaalt en daardoor het vliegtuig mist en wij de foto's. En Jan Jaap en Trudy in Schiphol hun 10e bak koffie drinken vanwege het lange wachten. Kortom, zorg voor een behouden repatriatie en rust lekker uit daar in Fiji. Tot vrijdag en groeten aan Lisette.

    groet van pa en ma

  • 07 November 2012 - 13:11

    Tjitske:

    Wauw wat hebben jullie weer gave dingen gedaan!! Het is maar goed dat je zo regelmatig een reisverslag hebt gemaakt, anders zou je zo iets vergeten...jullie hebben zoveel gedaan! Klinkt als een echte onvergetelijke vakantie :) Namen van plekken/parken zeggen met niet allemaal wat...maar kijk natuurlijk erg uit naar de foto's ;)

    Geniet van de laatste dagen en kom veilig thuis! :)
    Liefs, Tjitske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Actief sinds 09 Feb. 2008
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 40876

Voorgaande reizen:

31 Juli 2018 - 23 Augustus 2018

The Canada Dream

12 September 2015 - 04 Oktober 2015

Een nieuw avontuur; Indonesië

30 September 2012 - 09 November 2012

Hong Kong, Nieuw-Zeeland, Fiji

02 November 2010 - 01 December 2010

India it is!!

19 Juni 2008 - 30 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: